aaronsmama

Kärlek & Hosta går inte att dölja! Min blogg, min vardag. Full med både Kärlek och hosta!

Money

Kategori: Allmänt

Helt plötsligt känns allt värt det.
Efter samtal med banken i veckan och idag har vi fått klart för oss att vi sköter våran ekonomi galant. Det är super skönt för mig att höra då jag är extremt dålig med pengar. Dom brukar vara slut i samma stund dom landar i min ägo. Sån är jag, har alltid varit. Har alltid resonerat som så att man kan vara död imorgon så varför spara? Jag lever i nuet helt enkelt.

När man får barn och ska vara en ansvarsfull mamma ändras det där något. Innan barnen var min och sambons intresse att shoppa. Vi gjorde det så fort vi fick chansen. Sen kom Aaron och man insåg hur dyrt det var med barn. Det är inte direkt billigare idag när vi har två.

Men så till saken. Efter att ha pratat med vänner och bekanta har jag insett att vi betalar extremt mycket på vårat lägenhets lån. Eller ja vi har tre lån allt som allt. Två på lägenheten (botten och topp ) och ett på bilen. I vilket fall så betalar vi av så mycket på amortering att vi har inte råd att spara och ha en buffert vilket har grämt oss en längre tid. Vi vill ha råd med en buffert. Så vi tog kontakt med banken och dom ville göra en värdering på lägenheten våran.
Eftersom att vi renoverat en hel del och att priserna stigit i detta område så visade det sig att lägenheten gått upp med 300.000. Och eftersom vi betalat av så mycket på lånet har vi egentligen inte mycket kvar i lån, för att bo i en lägenhet på 77 kvm i detta område.

Därför bestämdes det att lånen slås ihop till ett och vi ska amortera mindre. Banken kunde inte ens förstå hur vi haft råd att amortera så mycket som vi har de senaste tre åre. Eftersom att jag gått hemma dom tre åren utan jobb kan inte jag heller fatta det...

Som läget är nu har vi inget alls på avbetalning heller. Inga krediter. Nothing. Ändå så har vi det bra. Jag köper kläder åt barnen varje månad. Åt mig och sambo någon gång ibland. Vi har haft råd med en del renoveringar och vi har alltid mat på bordet. Vi äter det där lilla extra på helgen och unnar oss saker då och då.
Fan vad bra vi är!!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: