aaronsmama

Kärlek & Hosta går inte att dölja! Min blogg, min vardag. Full med både Kärlek och hosta!

1 år idag!

Kategori: Allmänt

Aaron fyller 1 år idag! Vår son. Tänk att han har levt med oss ett helt år! Men samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att för bara ett år sedan fanns han inte här med oss. Ett liv utan Aaron. Han ÄR ju vårat liv!
Självklart bjuder jag på en förlossnings berättelse:

03:00 den 20 april vaknade jag av magont. Inte magsjukan igen tänkte jag.(hade magsjukan två gånger under grav.) Jag gick på toaletten och gick sedan och lade mig igen. Jag kunde sova ganska bra men vakna till och från. När klockan var 05:00 väckte jag min sambo och sa att han skulle stanna hemma. Någonting var på g.

Vi försökte sova och vila så mycket som möjligt. Försökte få i mig lite frukost men inte. Sprang mest på  toa hela tiden. Kroppen funkade som ett eget lavemang.
 Runt 08:30 ringer Alexander KS. Han berättar läget och dom säger att jag ska ta två alvedon och en dusch. Jag gjorde som dom sa, men duschen blev kort och jobbig. Värkarna blev starkare och tätare.
Vi fortsatte hålla kontakten med dom under förmiddagen. Alexander kollade upp vägbeskrivningar och jag kollade tv. Vi började klocka värkarna. I början var dom ganska oregelbundna och svåra att klocka men efter någon timme gick det bättre. Det var fem minuter mellan dom nu.

När klockan närmar sig 10:40 på förmiddagen orkar jag inte vara hemma längre. Jag behöver någon som berättar vad jag ska göra.
Vi ringer och berättar att det bara är tre minuter mellan värkarna, vilket det var vid detta laget. KS hade fullt så vi sitter i telefonen en stund innan vi får veta att BB stahlm tar in oss.

Svärfar kommer med bilen och bilresan blir lång. Riktigt lång.

11:45 blir vi inskriva på BB, nu börjar bb prosessen.
Vi blir visade in på ett rum, jag får kläder att byta om till och en plast mugg att kissa i. Det kommer inget kiss, bara blod.
Dom inser att det är ganska så bråttom så jag blir undersökt. Det visar sig att jag är 5-6 cm öppen. Dom blir imponerade att jag orkade stanna hemma så länge. Hade jag något val tänkte jag?

Under varje värk andas jag in lustgas, vaggandes vid sidan av sängen. Det gör ont. Men jag känner ändå att jag har kontroll på smärtan. Lustgasen hjälper mig att andas lugnt och Alexander finns där som stöd under hela tiden.

Dom kommer in med mat till Alexander som jag blir aldeles illamående av. Jag fick en underbart god milkshake med energi pulver i så att jag ska orka.

Klockan 14:00 tog dom hål på vattnet. Tanken hade inte ens slagit mig att vattnet inte hade gått. Det kändes ungrfär som om jag kissade på mig. Det kom inte mycket vatten alls.
Jag fortsatte att byta ställningar, stå, ligga, sitta på knä, bollen, pallen, sängen. Allt.
Jag kände ingen smärta alls i magen bara i ryggen. Trodde att den skulle gå av.

Klockan 15:30 var jag helt öppen och det var dags att krysta. Bort med lustgasen och ner på en pall på golvet. Den är format som en hästsko. Alexander satt bakom min rygg på en stol och jag greppade tag i hans armar.
Barnmorskan satt på golvet.
Mina värkar var inte tillräckligt långa så ganska snabbt satte dom i dropp. Hittade aldrig rätt så dom bytte plats på droppet fyra gånger i mina armar.
Dom såg huvudet länge. Men jag fick lixom aldrig ut honom längre innan värken var slut igen.
Vi började ge upp. Vi alla. Detta kommer aldrig gå. Men då vart jag väl lite extra förbannad, för precis då, mellan två värkar, när ingen var berädd, kom han snabbt som tusan.
Barnmorskan fångade honom och lade upp honom i min famn. Fick sedan ta mig till sängen för att kunna ligga ner. Navelsträngen och allt hängde kvar. Tur att det inte var många steg att ta.

Klockan 17:18 måndagen den 20 april 2009 kom  våran älskade lilla Aaron. Han vägde 3685g och var 52 cm lång.
Helt perfekt.
Sedan att jag sprack, Alexander vart nerbajsad utan ombyte, att Aaron NÄSTAN Hade gulsot det tar vi en annan gång va? :)

Later....





Kommentarer

  • Madde Holmblad säger:

    Grattis Aaron 1år!

    Haha, du lurade mig riktigt ordentligt där sist....

    Men det hade ju inte varit helt otroligt om du hade varit gravid igen, eller hur? Har för mig att du till och med funderade på att skaffa en till för inte så länge sen.....? Kram

    2010-04-22 | 00:04:18
    Bloggadress: http://maddeholmblad.blogg.se/

Kommentera inlägget här: